Kitāb al-Ghayba > Philosophy and wisdom of Occultation
Hadith #11

ومتى قالوا: نحن لا نسلم إمامة ابن الحسن عليه السلام،كان الكلام معهم في ثبوت الإمامة دون الكلام في سبب الغيبة. وقد تقدمت الدلالة على إمامته عليه السلام بما لا يحتاج إلى إعادته. وإنما قلنا ذلك لأن الكلام في سبب غيبة الإمام عليه السلام فرع على ثبوت إمـامته، فأمـا قبل ثبوتها فلا وجه للكلام في سبب غيبته كما لا وجه للكلام في وجوه الآيات المتشابهات وإيلام الأطفال وحسن التعبد بالشرائع قبل ثبوت التوحيد والعدل.

If they say, “We don’t accept the Imamate of Ibn Hasan,” then our discourse with them is with respect to proving Imamate, not the wisdom of occultation, and the proofs of his Imamate (a.s) have been fully discussed and there is no reason to repeat them. We say this, because the argument of the wisdom of occultation of the Imam is secondary to his Imamate. However, before his Imamate is proved, there is no justification to discuss the reason of his occultation, as there is no justification to interpret ‘ambiguous verses’, pains of children and necessity of following religious duties before believing in One God and His justice.